Science café: Beter onderwijs, nu!

datum:
locatie:
15
/
01
/
2025
wo 15 jan
2025
Concertzaal
geopend:
aanvang:
19:30 uur
20:00 uur
eindtijd:
leeftijd:
22:00 uur
alle
type:
prijs:
seated
gratis

Let op: deze lezing is ditmaal op de derde woensdag van de maand!

Onder welke omstandigheden wij als mensen het beste kunnen leren, daarover wordt al heel lang nagedacht. De ideeën daarover zijn in de loop der tijden, al dan niet door experimenteel onderzoek, nogal gewijzigd.

U bent niet geboren als een tabula rasa  - een onbeschreven blad, zonder kennis, vaardigheid of persoonlijkheid - ook al dachten bijvoorbeeld Aristoteles, Thomas van Aquino en John Locke van wel. Vanaf ons prille begin blijken we vooral buitengewoon ingenieuze leermachines.

Om het leren te stimuleren zijn we gaan doceren. Door het leerproces te institutionaliseren beogen we als samenleving algemene vorming en collectieve vooruitgang te garanderen.

‘Maar lukt dat dan ook?’ is steeds de vraag. Vaak vinden allerlei mensen van niet. Zorgen over onderwijs zijn al ouder dan de leerplicht. ‘Het onderwijs moet op de schop, en wel nu!’, zo luidt dan ook steeds de boodschap van vernieuwers. Maar is het nieuwe onderwijs dat wordt voorgesteld daadwerkelijk beter? En is het wel zo vernieuwend?

Dr. Symen van der Zee, lector Vernieuwend Onderwijs verbonden aan Saxion Hogeschool, komt vertellen over leren en doceren en het eeuwige streven naar nieuwer, beter onderwijs. Hij kijkt naar de pogingen van de reformpedagogen (Montessori, Dalton, Jenaplan, Vrije School, Freinet) en 'nieuwe' vernieuwers zoals Agora onderwijs. Daarnaast zal het ook gaan over de meer 'radicaal' leerlinggerichte vormen van onderwijs, zoals het (voormalige) Iederwijs onderwijs en het hedendaagse Democratische onderwijs.

Martin van de Vrugt zal de livemuziek verzorgen en Almar Otten treedt na de pauze op als moderator.

Let op: deze lezing is ditmaal op de derde woensdag van de maand!

Onder welke omstandigheden wij als mensen het beste kunnen leren, daarover wordt al heel lang nagedacht. De ideeën daarover zijn in de loop der tijden, al dan niet door experimenteel onderzoek, nogal gewijzigd.

U bent niet geboren als een tabula rasa  - een onbeschreven blad, zonder kennis, vaardigheid of persoonlijkheid - ook al dachten bijvoorbeeld Aristoteles, Thomas van Aquino en John Locke van wel. Vanaf ons prille begin blijken we vooral buitengewoon ingenieuze leermachines.

Om het leren te stimuleren zijn we gaan doceren. Door het leerproces te institutionaliseren beogen we als samenleving algemene vorming en collectieve vooruitgang te garanderen.

‘Maar lukt dat dan ook?’ is steeds de vraag. Vaak vinden allerlei mensen van niet. Zorgen over onderwijs zijn al ouder dan de leerplicht. ‘Het onderwijs moet op de schop, en wel nu!’, zo luidt dan ook steeds de boodschap van vernieuwers. Maar is het nieuwe onderwijs dat wordt voorgesteld daadwerkelijk beter? En is het wel zo vernieuwend?

Dr. Symen van der Zee, lector Vernieuwend Onderwijs verbonden aan Saxion Hogeschool, komt vertellen over leren en doceren en het eeuwige streven naar nieuwer, beter onderwijs. Hij kijkt naar de pogingen van de reformpedagogen (Montessori, Dalton, Jenaplan, Vrije School, Freinet) en 'nieuwe' vernieuwers zoals Agora onderwijs. Daarnaast zal het ook gaan over de meer 'radicaal' leerlinggerichte vormen van onderwijs, zoals het (voormalige) Iederwijs onderwijs en het hedendaagse Democratische onderwijs.

Martin van de Vrugt zal de livemuziek verzorgen en Almar Otten treedt na de pauze op als moderator.